Wie ben je echt? Op zoek naar je identiteit

Tijdens de adolescentie stel je jezelf belangrijke vragen, namelijk: "Wie ben ik?" en "Wat is mijn plaats in de samenleving?". Je gaat op zoek naar je eigen waarden en wat je met het leven wilt. Dit legt een basis voor je identiteit. Als je geen antwoord vindt op deze vragen, kan dat voelen als stuurloos en kun je niet goed weten hoe het leven te leven.

Onderwerpen:

Foto: Thomas Kilbride

Ontwikkeling van een gevoel van identiteit vindt, volgens de ontwikkelingstheorie van Erik Erikson, plaats in een aantal fasen. In iedere fase krijgen we een psychosociale ontwikkelingstaak die we moeten oplossen. Zo’n taak bestaat uit het oplossen van een spanningsveld tussen schijnbare tegenstellingen. In deze reeks bekijken we wat iedere fase inhoudt. Het begint bij het ontwikkelen van vertrouwen en hechting. Er zijn in totaal acht fases.

In deze blog bespreken we de vijfde fase die zich richt op identiteit. Vragen als “Wie ben ik?”, “Waarom besta ik?”, en “Wat beteken ik voor anderen?” vormen de basis van identiteit. Het draait om je ‘eigenheid’ en wat jou uniek maakt in vergelijking met anderen. Deze fase vindt plaats tijdens de adolescentie in de leeftijd van ongeveer 12 en 18.

De vijfde fase in het kort

Deze vijfde fase van psychosociale ontwikkeling samengevat:

  • Psychosociaal conflict: identiteit versus verwarring
  • Grote vraag: “Wie ben ik en waar sta ik voor?”
  • Levensvaardigheid: je eigen kwaliteiten en rol in het leven definiëren
  • Sociale interacties die belangrijk zijn: vriendschappen

Onze zelfkennis en identiteit ontwikkelen we door middel van ervaringen. Gedurende ons leven worden we geconfronteerd met situaties waarin we voortdurend keuzes moeten maken over wie we willen zijn. Indien we angstig en onzeker zijn, en de moed en bereidheid ontbreekt om nieuwe ervaringen aan te gaan, dan is het gevaar dat we te snel settlen en niet tot volle bloei komen.

Verwarring en onzekerheid kunnen verdragen

Wanneer we verwarring en onzekerheid kunnen verduren, ontstaat er ruimte om te onderzoeken wat wel en niet bij ons past. En dat leidt tot groei.

Tijdens de overgang van kindertijd naar volwassenheid kun je als tiener onzekerheid of verwarring ervaren met betrekking tot je identiteit en je plek in de samenleving. Om een gevoel van eigenwaarde te ontwikkelen, experimenteren we met verschillende rollen, activiteiten en gedragingen. We willen onszelf leren kennen in de ogen van anderen. Volgens Erikson is dit van cruciaal belang voor het vormen van een sterke identiteit en het vinden van richting in het leven.

De innerlijke toets

In de vorige fasen zijn je vermogens gegroeid. Je kunt nu zelfstandig gaan bekijken wie je bent en wat wel en niet bij je past. Je wordt steeds meer eigen, een individu, steeds meer je zelf. Het is steeds de uitdaging om je eigen stem te vinden te midden van een wereld vol afleiding, angst en onwetendheid.

Identiteit draait om eigenheid. Wat is eigen voor jou? Wat zijn jouw diepste verlangens? Dit vereist grondig zelfonderzoek: je moet jouw eigen antwoorden vinden op de vragen “Wie ben ik en wat wil ik?”. Zonder heldere antwoorden op deze vragen zullen we voortdurend blijven zoeken naar onze ware rol in het leven.

Rolverwarring

Als je als kind onvoldoende in contact kunt komen met je eigen verlangens, hetzij doordat je te veel bezig bent met zaken buiten jezelf, hetzij omdat de buitenwereld je van alles oplegt, ervaar je wat Erikson ‘rolverwarring’ noemde. Je hebt dan geen duidelijk beeld van wie je bent of wat je wilt. Op latere leeftijd kun je de neiging hebben om van de ene baan of relatie naar de andere te gaan, omdat je niet echt weet wat bij je past. In plaats van een gevoel van persoonlijke samenhang te ervaren, voel je je teleurgesteld en verward over jouw plek in het leven.

Conclusie

Identiteit gaat over individualiteit. Wat maakt jou uniek? Wat zijn jouw diepste verlangens? Dit vereist grondig zelfonderzoek: je moet jouw eigen antwoorden vinden op de vragen “Wie ben ik en wat wil ik?” Hoewel ouders en familieleden nog steeds invloed hebben op hoe adolescenten zichzelf zien, worden externe factoren steeds belangrijker in deze tijd. Als je als kind niet voldoende in contact kunt komen met je eigen verlangens, en niet leert om naar je innerlijke kompas te luisteren, kun je ervaren wat Erikson “rolverwarring” noemde.

Susan Vroemen
Mijn naam is Susan Vroemen en ik ben psycholoog in Utrecht. Ik werk vanuit de levensloop-psychologie. Dat betekent dat ik samen met je onderzoek hoe de gebeurtenissen en ervaringen in je leven je gevormd hebben en welke (hechtings)patronen je ontwikkeld hebt. En hoe je daarin kunt groeien. Zodat je steeds meer kunt leven vanuit je innerlijke kern.

Je bent van harte welkom met vragen rond de volgende thema’s:

Onderwerpen:

Meer lezen?
Susan Vroemen
Kan ik je helpen?

Bel gerust of vul het contactformulier in. Ik neem binnen twee dagen contact met je op.

Adresgegevens
Christiaan Krammlaan 2
3571 AX Utrecht

Werkdagen zijn maandag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 9.00-17.00 uur. Online afspraken zijn ook mogelijk.


    error: Content is protected !!